• térinfó_1

A térséghez kapcsolódó művészeti aktivitások helyszíneinek, történeteinek és összefüggéseinek feltárása és bemutatása. A projektrészt kutatás előzi meg további résztvevők bevonásával. Ezek alapján valósul meg a három vezetett túra Fábián Lucával és Fehér Virággal. Az első térinfó témája Jancsó Miklós figyelme a tájra. Mit nem tudunk még a Káli-medencében forgatott filmjeiről?

Kotányi Magdáék tavaly attól a Doroszlai Páltól béreltek házat Kékkúton, akinél anno a Jancsó stáb tagjai laktak (Cserhalmi Györgytől később megtudtam, hogy nem ott, hanem, a szomszédban laktak). Az előkészítés során rajta kívül beszéltem Nyakó Julival és Cserhalmi Sárával, találkoztunk Doroszlaival és Kállay Sándorral, aki másokkal együtt a stáblistán szereplő Banovich Tamás helyett valójában megcsinálta a Szörnyek évadja díszletét 1986-ban. Kende János az első megkeresésre nemleges választ adott a térinfóra, mert csak később tervezett a helyszínre jönni. Összeraktuk a programot: túra a Kornyi-tónál, fotós rekonstrukció, beszélgetés.

Június 24-én, szombaton fél 10-re megérkezett a Kornyi-tóhoz Kende Ágnes, akit csak néhány nappal korábban kerestem meg, mégis nyitott volt. Hangsúlyozta, hogy nem filmes, az operatőr Kende János lányaként, gyerekként vett részt a forgatásokon sok más filmes gyerekével együtt. A Szörnyek évadja kapcsán konkrét emléke az az egyszerű szabású, fehér, trikó-szerű ruha, amiben többen is szerepeltek a filmben, abból tizenévesként ő is beszerzett egyet akkor. Nagy méretű fotókat nyomtattunk a filmből, azok alapján rekonstruáltunk jeleneteket. Az erős szél ellenére tettünk egy rövid sétát a tó irányába. Megálltunk azoknál a köveknél, amelyeken Cseh Tamás lépked énekelve, gitárral. Ági spontánul, de nagyon találóan jellemezte az 1980-as évek filmes világát és az akkor a Káli-medencébe költöző művészek tevékenységeit. Éppen ez motiválta a megkeresést: az egykori filmes bebírók gyermekeinek viszonya ehhez a vidékhez, a következő generáció. A túra után Kékkútra mentünk, a művelődési ház termébe, ahová Doroszlai Pállal és Kállay Sándorral beszéltünk meg találkozót, de végül Kende János is csatlakozott. Sőt, előbb érkezett és anekdotáival kellően bevezette a beszélgetést, szinte kérdezni sem kellett. Szóba került a Jancsó(Kende)-gyertya, a SZETA akciók a Balatonnál, az égő díszlet, Tarr Béla, de a Kutya éji dala is. A beszélgetés végén Kende házába mentünk boltíves istállót nézni, köszönjük a meghívást.

2023. július 13.

• számok (rövid Pelevin)

63 napja, május 9-e óta dolgozunk együtt a tájban. én 202. 2022. augusztus 3-án még f***k vidékfejlesztésként írtam a koncepciót, 9-én közös tájra, nem sokkal utána igaz tájra változtattam a címet. az első igaz táj tárgyú levelet tavaly december 21-én küldtem ki. Felhasználtunk eddig 59 méter lécet, 7 hosszú csütörtöki napot, 7 péntek estét, 127 közös hegyfotót, 46 cm Petőfit, 12 paradicsomültetvényt, 1 bográcsot a hegytetőn, 9 db A2-es fotót a Szörnyek évadjából, 1 meghibásodott megafont, 47 hegyesdi és 22 monostorapáti éjszakát. Folyt. köv.

2023. július 11.

• citeraszó

A június 24-ei megnyitón Feri bá, Hegyesd legidősebb bebírója citerázott jelenrét közösségi terében. Közkívánatra több nótát is eljátszott, két dal között pedig szóval tartotta a közönséget. Többek között azt is elmondta, hogy autóvezetés közben a kanyar előtt már leveszi a lábát a gázpedálról.

2023. június 26.

• vetítés a szekrényben

A megnyitó eseményen egy barokk szekrényben volt látható Sztefanu Marina munkája, a 127 hegyes képből álló animáció. Terveink szerint július 29-e és augusztus 5-e között a templom melletti közösségi házban mutatjuk be faltól falig méretben a közös hegy és a többi animációt. A kiállítás harmadik helyszíne a művelődési ház lesz, ugyanebben az időszakban.

2023. június 25.

• kiállítás

Június 22-én kezdtük el a kiállítás építését jelenréten. Már reggel falra került a belső hegy piros vonala, először a csúcs, aztán a nyugati lejtő. Ezt követte hegymenetben az esti iskola kördiagramja: Balaton – f***k – köztér – Monte Verita – Bauhaus – Black Mountain Collage – Csontváry Kosztka Tivadar. Utána a saját fotó számok: 114 papírkép, 265 digitális fotó, 127 közös hegy. Miután Domi és Emma megérkeztek, a social painting infói is felkerültek. Akkor derült ki, hogy nem fér minden erre a falra, a faliújságot a másik oldalra, a Balaton mellé tesszük majd. A szomszéd kertje helyszíneit Árpival egyeztettük, a lányok pedig éjszakába nyúlóan paszpartuztak.

• bermuda és glória

A social painting utolsó foglalkozásai alkalmából egy közös csendéletet állítunk össze. Arra kértük a hegyesdi lakosokat, hogy járuljanak hozzá ehhez egy-egy tárggyal, amit a kiállítás után visszaadunk tulajdonosának. Bármilyen tárgy lehet, használati, személyes vagy kidobásra ítélt (a legismertebb csendéletek tárgyai: drapéria, gyertya, kés, kosár, könyv, palack, sörösdoboz, tányér, újság, váza). A tárgyak azóta is folyamatosan érkeznek…

2023. június 15.

• tilos!

A saját fotó június 9-ei találkozóján Szabolcs képei között ismeretlen szerző fotójára figyeltünk fel. A bányatóról. Az előtérben lévő, újrahasznosított és kiegészített tábla – BÁNYATERÜLET IDEGENEKNEK BELÉPNI FÜRÖDNI TILOS! – ellenére több tucat ember chillezik és fürdik Hegyesden. A file tulajdonságai szerint a készítés időpontja: 2005. 08. 02. 16:06, ami a sziklák és a növényzet állapota alapján valós dátumnak tűnik. A 18 évvel ezelőtti szabad strand és az azóta történt sajnálatos esetek tanulságainak kontextusában tudatos tervezéssel nagy lehetőség lenne a tó többcélú hasznosításában.

2023. június 12.

• az első social painting

Domi és Julcsi, akik jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakos hallgatói a bevezetőben saját munkáikat mutatták be a résztvevőknek. Ezek után a hegy szabad technikájú és méretű festése következett. Nagy örömünkre már ebben a szakaszban volt olyan résztvevő, aki a hegy helyett az azzal szemben lévő rétet festette. Erről (is) szól a social painting, de a következő alkalmakon egyre több művészeti és közösségi gyakorlat váltja majd egymást. Ugyanakkor bármikor be lehet kapcsolódni a foglalkozásokba.

2023. május 12.

• olvasófal

A tapolcai könyvtár helyismereti gyűjteményének, az 1960-as évektől napjainkig terjedő, hegyesdi vonatkozású újságcikkeinek, beszélgetéseinek és egyéb anyagainak másolataiból olvasófalat állítottunk össze Gyuszival. A helyiek minden alkalommal kíváncsian böngészik az archívumot. A hordozható fal jelenrét közösségi terében folyamatosan bővül majd az igaz táj projekt dokumentációival.

2023. május 10.

• Árpád szitu

Hegyesden jelenleg (is) egy Árpád, Árpi, szitaárpi van. És az 1990-ben felavatott Árpád vezér faszobor, Tóth József Gazduram – aki a felvidéki legenda szerint egyszer lóháton ment fel az egyik tapolcai Y ház hetedik emeletére – műve. 33 évvel ezelőtt Árpi Monostorapáti 10-es számú igazolt futballistája volt. A terepminta projektrészben azzal a gondolattal játszunk el, hogy mi lett volna, ha akkor a falu népszerű szülöttéről mintázták volna a szobrot.

2023. április 4.

• két pótszék

A Káli holtak május 17-ei előadására a Katona József Színházba. Dömötör András azt javasolta, hogy vigyük a terepasztalt jelenrétre, de megfelelő tárolással, szállítással és a biztosítással nem kalkuláltunk a budgetban. Arról levelezünk, hogy videó készülhetne a terep tájban lassan mozgó kamerával, közeli részletekkel, 10-15 perc, amit hang nélkül loopolnánk egy (vagy több) beszélgetés kapcsán. Az egyik levélben ez áll: a színház örömmel járul hozzá a projekthez. Köszönjük!

2023. március 31.

• faliújság

Gáborral egyeztettem, aki asztalos Zalahalápon és az iskola egykori tanulója is egyben. Megbeszéltük a technika szakkörök lehetséges időpontjait. Három napra hirdetjük meg májusban (ez Gyuszinak is jó), hogy minél többen részt vehessenek. Öt faliújságot készítünk, minden településre egy. Az első napon bevezetés, vetítés és előkészítés lesz, a második és harmadik napon pedig előkészítés, gyártás és festés. A gyerekek bármikor bekapcsolódhatnak.

2023. március 27.

• work in progress

Találkoztam falugondnokkal, fodrásszal, iskolaigazgatóval, jegyzővel, könyvtárossal, közös képviselővel, pappal, polgármesterrel, tanárral és történésszel. Beszélgettem asztalossal, eladóval, építésszel, háztulajdonossal, íróval, kocsmárossal, kőművessel, rendőrrel, traktorossal, vadásszal. Megismertem Ancsát, Árpit, Bélát, Erzsébetet, Lacyt, Márkusnét, Mónikát, Sándort, Sanyit és Zsuzsát. Őket megismertettem Cilivel, Dalmával, Domival, Dotyával, Emmával, Gyuszival, Lucával, Vikivel, Virággal, Zolival és Zsófival.

2023. március 16.

• Petőfik

Mind az öt településen neveztek el közteret Petőfiről, általában utcát és utat, Zalahalápon teret. Tapolcán az ország legkisebb Petőfije is megtalálható. Raffay Béla 46 cm-es szobra 1999-ben került felavatásra a költő halálának 150. évfordulójára.

2023. március 15.

• Káli holtak

Össze-vissza olvasom Térey János regényét. Nemrég beszéltem Bazsányi Sándor irodalomtörténésszel, akivel együtt utaztak, de azoknak a megismerésnél – és a Fear The Walking Dead óriásplakáton kívül – több helyi vonatkozása nem volt. Most a regény „folytatása”, a színdarab helyzetbe hozása relevánsabbnak tűnik a térinfó projetrészben.

2023. március 4.

• Sándor atya

Avagy Sanyi pap (sanyipapkukactkötőjelonlinepontcom). Illés Sándor eredetileg villanyszerelő, az 1980-as években szentelték pappá, 1989 óta Monostorapáti (és azzal együtt 5 település 3000 katolikus hívőjének) plébánosa. Találkozásunkkor szóba került a hegyesdi templomtorony, a tervezett hegyi beszéd, amelynek szívesen helyet ad a templomban és a Krétakör több mint 15 évvel ezelőtti projektjei a Művészetek Völgye keretében.

2023. február 22.

• kutatások

A közelmúltban több szociológiai tanulmány is készült a Káli-medence kapcsán. A Nemes Gusztáv vezetésével 2019 és 2022 között lezajlott Lo-Káli kutatás „a vidéki dzsentrifikáció, a falusi turizmus és vidéki térségek szocio-kulturális változásainak témáját vizsgálja.“ „Hogyan vált a Káli-medence az elmúlt 10 év alatt értelmiségi menedékhelyből a falusi turizmus felkapott célpontjává, és mindez milyen hatásokkal jár a helyi közösség, a gazdasági, kulturális és természeti környezet szempontjából.“

Az átalakulási folyamatok 1970-2020 infógrafika kulcsszavai: ALTERNATÍV MENEDÉKHELY, NYARALÓTURIZMUS, ELIT TÖMEGTURIZMUS. A 1970-es évektől PIONÍROK, MŰVÉSZEK, a 90-es évektől NYARALÓK, ÉLETMÓDVÁNDOROK, ÉLETMÓD, ÉLETMÓDVÁLLALKOZÓK, a 2010-es évektől pedig az ELŐZŐEKEN kivül BEFEKTETŐK, VÁLLALKOZÓK.

Változást hozna-e a (pionírok és) művészek új generációjának jelenléte? Újradefiniálhatók-e az 1970-es évek együttélési kísérletei?

2023. február 14.

• Zalahaláp

Ma Igaz Sándorral találkoztam (a projekt címe és a vezetéknév egybeesése a véletlen műve), a zalahalápi iskola igazgatójával. A tanáriban kezdtünk el beszélgetni, de gyorsan megcsörrent a telefonja, a tesitanár autója nem indul Tapolcán, a következő becsengetésre pedig itt kellene lennie. Kocsiba ültünk, ott folytattuk a beszélgetést, miközben áthoztuk a kollégát.

2023. január 13.

• helyszínek

Tudatosan különböző karakterisztikájú településeket választottunk. Népességük az alig több, mint 100 főtől 15 000 főig terjed. A hegyesdiek ezekbe a közeli falvakba és városokba járnak dolgozni, boltba, iskolába, orvoshoz, piacra. Részben közösek egyház-, közigazgatási és oktatási központjaik. Más-más jellegzetességük kiegészíti egymást.